GINOP-2.1.7-15-2016-01317
Kedvezményezett neve: | GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Korlátolt Felelősségű Társaság
|
|
Projekt címe: | Egyenáramú hajtásrendszer prototípus fejlesztése közúti villamosok modernizálásához | |
Projekt azonosító száma: | GINOP-2.1.7-15-2016-01317 | |
Támogatás összege: | 54.052.427 Ft A támogatás intenzitása a Projekt elszámolható összköltségének 51,9%-a. |
|
A projekt befejezésének ideje: | 2019.02.28 | |
A projekt tartalmának bemutatása: | ||
Magyarországon az elektromos közlekedés nagymúltú gyártó vállalata az egykori Ganz Villamossági Művek volt, akinek műszaki szellemisége és innovációs hagyományai sok változás után néhány utódvállalatban és tervező irodában maradtak fenn. Kettő közülük a GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. és a Sedulitas-Pro Kft., akik újabb közös fejlesztési projectben hoztak létre innovatív műszaki eredményt az e-mobilitás terén. A GTKB Kft. a Széchenyi 2020 GINOP-2.1.7-15-2016 Prototípus-, termék-, technológia- és szolgáltatásfejlesztés című kiírásához benyújtott nyertes pályázata adta meg a keretet az „Egyenáramú hajtásrendszer prototípus fejlesztése közúti villamosok modernizálásához” fejlesztési projectjéhez. A társaság villamosok korszerűsítő felújításához már korábban is szállított egyenáramú hajtásrendszeri berendezéseket, melyeknek számos további előnyt biztosító, új szemléletű továbbfejlesztését végezte el a project keretében. Ennek folyamán jutottak innovatív gondolkodású mérnökeink arra a gondolatra, hogy mindazon komponensekből (áramszedő, szaggató, kapcsoló- és védelmi készülékek, vezérlő, stb.), amely a villamos hajtásrendszerét alkotja, ki lehet alakítani egy elektromos buszok töltésére alkalmas töltőberendezést is. A fejlesztést ebben az irányban folytattuk tovább, felismerve az időközben egyre markánsabban megjelenő piaci tendenciát, a tisztán elektromos hajtású buszok térnyerését a közösségi közlekedésben, melyek a működéshez szükséges villamos energiát a fedélzeti energiatároló egységekben (nagy energiasűrűségű akkumulátor telepekben, esetleg szuperkondenzátorokban) raktározzák. A GTKB Kft. és Sedulitas-Pro Kft. közös fejlesztésének eredménye egy ilyen töltőállomás, mely alkalmas akkumulátoros vagy akár szuperkondenzátoros elektromos járművek nagy teljesítményű töltésére, különböző kivitelű villamos csatlakozási egységeken keresztül. A töltőállomás a bemenetén fogadja a 600 V DC tápfeszültséget, míg a kimenetén szolgáltatja a változtatható értékű szabályozott töltőáramot, előírt feszültséghatárok között. A járműhöz a nagyáramú csatlakoztatást félpantográf rendszerű, oszlopra szerelt, onnan leereszkedő egységgel és a járművön rögzítendő fogadó palettával, a kommunikációt CAN-Wifi alapú csatornán keresztül valósítjuk meg. Fizikai kivitel A töltőállomás egy kültéren elhelyezhető, zárható szekrény, mely tartalmazza a nagyáramú és a vezérlési áramköröket. Kimeneti köréhez kábelen csatlakozik a töltőoszlop a pantográffal. A töltőszekrény két nagy egysége a fojtótér és a vezérlési / teljesítményelektronikai rész. A nagyáramú szaggató berendezés – IGBT-tranzisztorból és diódákból álló feszültségcsökkentő egyenáramú chopper – saját zárt konténerében van elhelyezve, saját ventillátorral, teljesítményelektronikai elemei a por és a nedvesség káros hatásaitól védettek. A hűtőborda hőmérsékletének mérésével a járművezérlő berendezés a szaggató hatásos termikus védelmét valósítja meg. Így szellőzés kimaradás esetén, ha a hűtőtönk eléri a 75 °C-os hőmérsékletet, a szaggató berendezés leáll. Visszahűlés után a szaggató tovább működhet. A központi vezérlő CAN-kommunikációs alapú, rack-rendszerű berendezés. A rack tartalmazza a be- és kimeneti digitális és analóg kártyákat, a teljes működést irányító processzoros kártyát, s a teljesítményelektronika vezérlőjét. Működteti a pantográf mozgató motorját és a beolvasott mérőváltó-jelek alapján védelmi funkciót is ellát. A kapott töltési igény alapján vezérli a nagyáramú szaggató berendezést Alkalmas a kiadott villamos energia mérésére és tárolására, a feltöltött jármű azonosítóival együtt. A töltő és a jármű között a csatlakozást egy félpantográf-rendszerű elektromos működtetésű egység hozza létre, amely egy normál villamos áramszedőből került kifejlesztésre. Az áramszedő fordított pozícióban van beépítve, azaz a talapzat rögzítő elemei az oszlop felső részének alsó oldalához csatlakoznak. Működése során onnan nyílik lefelé. Nyugalmi helyzete a teljesen felhúzott állapot. A töltési rendszer működése A jármű a töltőoszlop mellé áll a kijelölt helyre. A kommunikációs csatornán keresztül üzenetváltás valósul meg az oszlop és a jármű vezérlőrendszere között, végrehajtódik az összekapcsolódás. Ezután az oszlopon található pantográf leereszkedik a fogadó felületre és ezzel az erősáramú kapcsolat létrejön. A berendezés gyártása és bemérése a GTKB Kft. bajai gyárában történt, a rendszer tervezése és a vezérlőszoftver megírása a Sedulitas-Pro Kft-nél. A berendezés fő komponensei csaknem kivétel nélkül itthon gyártott, magyar termékek. A töltőállomás főbb műszaki paraméterei Bemeneti feszültség tartomány: 420-720 V DC |
||
|
||
A GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Korlátolt Felelősségű Társaság a GINOP-2.1.7-15-2016-01317 azonosító számú pályázata kapcsán 54.052.427 Ft vissza nem térítendő állami támogatásban részesült. A Projekt az Európai Regionális Fejlesztési Alap és hazai központi költségvetési előirányzat által nyújtott támogatásból valósult meg. |
||